Utsikt fra baksia av Fuglen.

Fuglen 878 moh. – endelig til topps!

av Kenn Løkkegaard

Endelig kom jeg meg til toppen av fjellet Fuglen 878 moh! Sikke en tur, sikke et fjell! Det var mitt andre forsøk på å nå toppen. Ved mitt første forsøk prøvde jeg å ta den vanskeligste vei til topps, via en utrolig luftig fjellrygg (se video fra forsøket her). I dag tok jeg så den korteste og mest innlysende vei opp med start inne fra Djupvika.

Jeg visste ikke hvordan terrenget var på vei opp, eller hvor langt det var. Jeg kunne kun fornemme en linje, en rute om man vil, opp av fjellet. Jeg hadde heller ikke alverdens tid på meg, da jeg måtte nå hjem og kjøre en henger med søppel til gjenvinningsstasjon innen kl.19.

Turen opp

Jeg ga den derfor full gass fra start, og hele veien til toppen uten å stoppe opp, eller holde noen korte pauser underveis. Jeg ville hellere ha så mye tid som mulig på toppen for å nyte utsikten og evt. løpe videre over fjellet, hvis det ble tid til det.

Løper litt nede på siden av fjellryggen på vei til topps.

Fjellryggen og noe av dalen hvor jeg gikk opp.

I høyden 650 meter kom jeg om på den annen side av fjellet og kunne se ned i Gårdsdalen. Herfra kunne jeg også se opp til «Fuglen» og begynte den direkte vei opp langs fjellsiden. Det var teknisk med mange sten, hvilket gjorde det umulig å løpe opp. Det siste stykke var tungt, riktig tung, med en stigning på 45 grader. Så her «kravlet» jeg.

Når du kommer opp til toppen, er du ikke helt «oppe» ennå. Selve Fuglen er en liten høy/klippe bestående av store sten, som du må klatre opp av for å komme det siste stykke opp. Heroppe er det en liten plateu, hvor det er laget en liten sitteplass av 3 store sten. Utsikten her er magisk, og kanskje den beste jeg har opplevd gjenom min 3 år som fjelløper. Denne topp og Stortinden 1021 moh. i Sigerfjorden, er min Top2 over beste utsikter jeg har hatt.

Fjelltoppen Fuglen sett fra baksia.

Sekunderne før jeg når toppen!

Utsikten

Fra Fuglen får du det fulle overblikk over fjellandskapet, med bl.a. utsikt til Møysalen. Men det som står meg klarest i erindringen er, at du herfra, kan se direkte inn i Raftsundet. Som jeg umiddelbart kunne se, er det ikke andre fjelltopper på strekningen her, hvor du får samme mulighet.

Panorama utsikt fra fjelltoppen Fuglen 878 moh..

Etter at ha brukt litt tid på å nyte utsikten fra toppen, klatret jeg ned av «Fuglen» igjen, og løp på baksia av fjellet. Litt lengre henne kom jeg opp på en fjellrygg, hvor jeg kunne se direkte ned i Andre Fiskefjordvatnet. Herfra så jeg fjelltoppene fra topp til havnivå. Det var så utrolig vakkert!

På baksia av Fuglen med utsikt til Fiskefjorden og Møysalen.

Nedløpet

Turen tilbake gikk samme vei ned, dog gikk jeg litt lengre ned langs fjellsiden, enn på veien opp. Var løpet tørr for vann, og så det var et liten vatten, en sjø, hvor jeg kunne få tak i vann på denne sommervarme dag. Etter jeg hadde fått i meg vann og fylt vannflaskene fortsatte jeg i full fart. Pga. av det ujevne og tekniske terreng, og de mange sten, buske og treer, så tok det nesten like lang tid ned som på vei opp. Det var også like fysisk tungt. Belastningen på kneene var tungere og det kunne merkes! Jeg gikk ned så fort jeg kunne uten å spilde unødig tid. Jeg synes det er en vanskelig rute, og mistet også «sporet», så endte med at jeg løp i zigzag og måtte flere ganger gjøre små korte opphold for å oreintere meg.

Men ned kom jeg, med en opplevelses rikere. Og hvilken én av slagsen. Denne topp var en helt spesiel topp for meg å nå denne sommer. En av de få enkelte fjelltopper, som jeg har på min spesielle to-do-liste for 2016.

Lenke til fjellturens rute, GPS og stats: http://www.movescount.com/moves/move114871667

Fjellryggen på den andre siden, hvor jeg prøvde å komme til topps første gang. Det mislykkets.