På fjellryggen over mot neste fjelltopp etter Stortinden.

Stortinden 1021 moh. – et vakkert gjensyn

av Kenn Løkkegaard

Et liten år er det gått siden sist jeg var på toppen av Stortinden på Hinnøya inne i Sigerfjorden. Det var et vakkert gjensyn da jeg kom til toppen etter 1t.09m., selvom været ikke var helt i topp. Startet fjellturen i morges kl.7, som egentlig er sent for meg, men tidlig for mange. Det holdte dog to biler ved parkeringsplassen da jeg kom. I den ene bil sov en yngre gut bak i bilen på madras med dyne, måtte se en ekstra gang da jeg ikke trodde mine egne øyne.

Turen opp til Stortinden

På vei opp møtte jeg svensker, som også ble like overrasket som jeg, over at møte en annen person på fjelltur så tidlig. Etter et par minutter hvor vi fulgtes sammen opp mot toppen, så tok jeg fart på og «stakk». Det er en bratt og hård løyper med kun 2,7 km. til toppen som er 1021 meter over havet.

Stortinden 1021 moh. - Kenn løper på sti

På vei opp til Stortinden 1021 moh.

På toppen skiftet jeg rask fra tank topp til løpetrøye med ermer og en vindtett jakke utover den. Selvom vinden på toppen var lun, så var jeg blitt så svett at det lett kunne gå hen og bli kaldt, hvis jeg var i ro for lenge. Så tok ingen sjanser. Tok en liten pause på toppen og nødd utsikten, mens jeg rask «spiste» en Clifbar energy gel. Da jeg var klar til at fortsette min tur kom svenskeren til toppen.

Stortinden 1021 moh. - Salomon S-lab løpevest

Stortinden 1021 moh. – Salomon S-lab løpevest

På ukjent område – fjellrygg

Siste år da jeg nådde toppen hadde jeg hatt lyst til at fortsette ut av fjellryggen, men dengang var det ikke tid til det. Det var det i dag, og jeg løp forsiktig avsted. Det var herlig å begive seg ut på ukjent område, og bare utforske mens man «danser» henover landskapet uten å vite hva som gjemmer seg bak neste store sten eller klippe. Elsker det!

Jeg kom et godt stykke ut på fjellryggen, men valgte å snu da jeg kunne se at det høyest sannsynlig ville være umulig å komme opp på neste fjelltopp på 979 moh. Det hadde simpelthen for bratte klippepartier, og ville være alt for farlig. Det kunne dog ikke ta fra meg den vakre utsikten jeg hadde rundt meg på dette tidspunkt.

Løper på Stortindens fjellrygg.

Da jeg kom tilbake på fjelltoppen Stortinden var været blitt mye bedre, lette skyer med sol. Jeg tok av meg vindjakken og satte fart på ned. Kanskje litt for mye fart, for jeg endte på «røv og albuer» som vi sir på dansk to ganger. Jeg presterte også utrolig nok, at miste sporet da jeg kom under de 300 meter. Så herfra ble det gåing og løp i «off-road» terreng.

Rute, kart, gps tracking og alt fra turen, finner du her.